|
امام مهدی درکلام امام سجاد
|
| |
حدیث شماره:28
متن روایت:
القائم منا تخفى ولادته على الناس حتى یقولوا لم یولد بعده ، لیخرج حین یخرج ولیسلاحد فی عنقه بیعة | |
ترجمه:
حمزة بن حمران ، از پدرش حمران بن اعین ، از سعد بن جبیر روایت کرده است که گفت : امام زین العابدین علیه السلام فرمود : قائم ما ولادتش مخفى خواهد بود بر مردمآنگونه که خواهند گفت او هنوز بدنیا نیامده است ، قیام خواهد کرد زمانی که قیام میکند در حالی است که هیچ کس عهد وپیمانى بر عهده او نخواهد داشت . | |
آدرس حدیث:
* : کمال الدین : ج 1 ص 322 - 323 ب 31 ح 6 - وبهذا الاسناد حدثنا علی بن أحمدالدقاق ومحمد بن أحمد الشیبانی رضی الله عنهما قالا : حدثنا محمد بن أبی عبد اللهالکوفی ، عن موسى بن عمران النخعی ، عن عمه الحسین بن یزید ، عن حمزة بن حمران ، عنأبیه حمران بن أعین ، عن سعید بن جبیر قال : قال علی بن الحسین سید العابدین علیهماالسلام : - * : إعلام الورى : ص 402 ب 2 ف 2 - عن کمال الدین . * : إثباتالهداة : ج 3 ص 466 ب 32 ف 5 ح 126 - عن کمال الدین بتفاوت یسیر ، ولیس فیه ( منا ) . * : البحار : ج 51 ص 135 ب 4 ح 2 - عن کمال الدین . * : منتخب الأثر : ص 287 ف 2 ب 32 ح 2 - عن کمال الدین . | |
حدیث شماره:29
متن روایت:
نظر موسى بن عمران فی السفر الأول إلى ما یعطى قائم آل محمد من التمکین والفضل فقالموسى : رب اجعلنی قائم آل محمد ، فقیل له إن ذاک من ذریة أحمد . ثم نظر فی السفرالثانی فوجد فیه مثل ذلک فقال مثله ، فیل له مثل ذلک . ثم نظر فی السفر الثالث فرأىمثله فقال مثله ، فقیل له مثله | |
ترجمه:
منصور بن یونس بزرج ، از حمزة بن حمران ، از سالم أشل نقل کرده که گفت : از امامزین العابدین علیه السلام وارد شده که مىفرمود : حضرت موسى علیه السلام در کتاب اولنظر کرد و مقام قائم آل محمد صلى الله علیه وآله را در مکنت و قدرت وفضیلت مشاهده نمود و از خدا خواست که او را از آن حضرت قرار دهد ، خداوند به او فرمود : که آن حضرت از فرزندان ، احمد است سپس بار دیگر در کتاب دوم نگریست و دوباره مانند همان مطلب قبلى را یافته و مانند آنرا از خداوند در خواست کرد و همان پاسخ را شنید و سپس در کتاب سوم نگریست و همان مطلب را دید و همان در خواست را کرد و همان پاسخ را شنید . | |
آدرس حدیث:
* : النعمانی : ص 240 ب 13 ح 34 - حدثنا أحمد بن محمد بن سعید بن عقدة قال : حدثناعلی بن الحسن التیملی فی صفر سنة أربع وسبعین ومائتین قال : حدثنی محمد بن علی ، عنمحمد بن إسماعیل بن بزیع ، عن منصور بن یونس بزرج ، عن حمزة بن حمران ، عن سالمالأشل قال : سمعت أبا جعفر محمد بن علی الباقر علیهما السلام یقول : - * : عقدالدرر : ص 26 ب 1 - کما فی النعمانی ، مرسلا عن سالم الأشل قال : سمعت أبا جعفرمحمد بن علی الباقر علیهما السلام یقول : - * : الصراط المستقیم : ج 2 ص 257 ب 11 ف 11 - عن عقد الدرر بتفاوت یسیر . * : إثبات الهداة : ج 3 ص 541 ب 32 ف 27 ح 511 - عن النعمانی . وفی : ص 614 ب 32 ف 15 ح 153 - عن عقد الدرر . * : البحار : ج 51 ص 77 ب 1 ح 35 - عن النعمانی . | |
حدیث شماره:30
متن روایت:
یا کابلی إن أولی الامر الذین جعلهم الله عز وجل أئمة الناس وأوجب علیهم طاعتهم : أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام ، ثم الحسن عمی ، ثم الحسین أبی ، ثمانتهى الامر إلینا . ثم سکت . فقلت له : یا سیدی روی لنا عن أمیر المؤمنین علیهالسلام أن الأرض لا تخلو من حجة لله تعالى على عباده ، فمن الحجة والامام بعدک ؟قال : ابنی محمد واسمه فی صحف الأولین باقر ، یبقر العلم بقرا ، هو الحجة والإمامبعدی ، ومن بعد محمد ابنه جعفر واسمه عند أهل السماء الصادق ، قلت : یا سیدی فکیفصار اسمه الصادق وکلکم صادقون ، قال : حدثنی أبی ، عن أبیه عن رسول الله صلى اللهعلیه وآله قال : إذا ولد ابنی جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالبفسموه الصادق ، فإن الخامس من ولده الذی اسمه جعفر یدعی الإمامة اجتراء على اللهوکذبا علیه فهو عند الله ( جعفر الکذاب ) المفتری على الله تعالى ، والمدعی لما لیسله بأهل ، المخالف لأبیه والحاسد لأخیه ، وذلک الذی یروم کشف ستر الله عز وجل عندغیبة ولی الله ، ثم بکى علی بن الحسین علیه السلام بکاء شدیدا ، ثم قال : کأنیبجعفر الکذاب وقد حمل طاغیة زمانه على تفتیش أمر ولی الله ، والمغیب فی حفظ اللهوالتوکیل بحرم أبیه جهلا منه برتبته ، وحرصا منه على قتله إن ظفر به ، ( و ) طمعافی میراث أخیه حتى یأخذه بغیر حق . فقال أبو خالد فقلت : یا ابن رسول الله وإن ذلکلکائن ، فقال : إی وربی إن ذلک مکتوب عندنا فی الصحیفة التی فیها ذکر المحن التیتجری علینا بعد رسول الله صلى الله علیه وآله ، فقال أبو خالد فقلت : یا ابن رسولالله ثم یکون ماذا ؟ قال : ثم تمتد الغیبة بولی الله الثانی عشر من أوصیاء رسولالله صلى الله علیه وآله والأئمة بعده یا أبا خالد إن أهل زمان غیبته القائلینبإمامته والمنتظرین لظهوره أفضل من أهل کل زمان ، فإن الله تبارک وتعالى أعطاهم منالعقول والأفهام والمعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة ، وجعلهم فی ذلکالزمان بمنزلة المجاهدین بین یدی رسول الله صلى الله علیه وآله بالسیف ، أولئکالمخلصون حقا وشیعتنا صدقا ، والدعاة إلى دین الله عز وجل سرا وجهرا . وقال علیهالسلام : انتظار الفرج من أعظم الفرج | |
ترجمه:
* ابراهیم بن زیاد ، از ابوحمزهء ثمالى ، از ابوخالد کابلى نقل کرده که گفت : امامزین العابدین علیه السلام فرمود : اى کابلى ، أولی الأمر که خداوند آنان را امامانو پیشوایان مردم قرار داده و اطاعت ایشان را واجب ساخته است ، و آنان عبارتند از : امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام سپس عمویم امام حسن و پس از او پدرم امامحسین تا آنکه کار امامت به من رسید ، سپس حضرت ساکت شد . عرض کردم : اى سرور من ازامیر المؤمنین علیه السلام روایت شده که فرمود : زمین از حجت خدا بر بندگان خالى نخواهد ماند ، پس امام وحجت بعد از شما چه کسى خواهد بود ؟ فرمود : پسرم محمد کهنام او در کتب الهى ( صحف الاولین ) باقر بوده که علوم را مىشکافد و او حجت و امام بعد از من مىباشد وپس از او پسرش جعفر است که در نزد اهل آسمان صادق نامیده مىشود . عرض کردم : اى سرور من چگونه فقط نام او صادق است در حالیکه شما همه صادق مىباشید ؟ فرمود که پدرم از پدرش از رسول الله صلى الله علیه و آله روایت کرده که فرمود : زمانیکه پسرم جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن أبی طالب به دنیا آمد او را ، صادق بنامید . و پنجمین فرزند او ( امام صادق علیه السلام ) که نامش جعفر است به دروغادعاى امامت مىکند واو نزد خداوند ، جعفر کذاب ، مىباشد که به خداوند افترا بسته و چیزى را که اهل آن نیست بعنوان مخالفت با پدرش وحسادت با برادرش ادعا مىنماید و اوهمان کسى است که آرزو مىکند هنگام غیبت امام زمان از اسرار الهى خبردار گردد . آنگاه على بن الحسین ( ع ) بشدت گریست و فرمود : گویا مىبینم که جعفر کذاب حاکمستمگر را براى تفتیش و جستجوى حضرت مهدى و امر ولى الله ( ع ) که در پناه و حفظ الهى غایب شده بود راهنمائى کرد و از خلیفه مىخواست که وکیل پدرش امام هادى علیهالسلام شده و امور آن حضرت به او واگذار گردد ، در حالیکه نمىداند پست تر از آن است که چنین لیاقتى داشته باشد ، وهمچنین قصد داشته که چنانچه به حضرت مهدى علیه السلامدست یابد او را کشته ومیراث برادرش را بنا حق غصب نماید . راوى ( ابو خالد کابلى( مىگوید عرض کردم : اى فرزند رسول خدا آیا اینها شدنى است ؟ فرمود : آرى بخدا سوگند، اینها همه در صحیفه اى که در آن وقایع غم انگیزى که بر ما پس از رسول خدا صلىالله علیه وآله جارى مىگردد ، نوشته شده است ، ابو خالد مىگوید عرض کردم : اى پسر رسول خدا پس از آن چه خواهد شد ؟ فرمود : سپس غیبت امام دوازدهم از جانشینان رسولخدا صلى الله علیه وآله و امامان پس از پیامبر صلى الله علیه وآله طولانى خواهد گشت . اى ابا خالد کسانى که در زمان غیبت قائل به امامت آن حضرت بوده و منتظر ظهور آنحضرت بمانند برترین اهل هر زمان بوده و خداوند متعال چنان عقل وفهم و معرفتى به آنها عطا کرده که زمان غیبت براى آنها مانند زمان حضور ومشاهده مىگردد و ایشان رادر آن زمان بمنزله مجاهدین در رکاب رسول الله صلى الله علیه وآله قرار داده است وآنها حقیقتا شیعیان خالص ما و دعوت کنندگان به دین خداوند متعال در پنهان وآشکارخواهند بود وحضرت فرمود : انتظار فرج از بزرگترین و برترین فرج هاست . | |
آدرس حدیث:
* : مختصر إثبات الرجعة : ح 8 - حدثنا صفوان بن یحیى - رضی الله عنه - قال : حدثناإبراهیم بن زیاد ، عن أبی حمزة الثمالی ، عن أبی خالد الکابلی ، قال : دخلت علىسیدی علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام فقلت : یا ابن رسول الله ،أخبرنی بالذین فرض الله طاعتهم ومودتهم وأوجب على عباده الاقتداء بهم بعد رسول اللهصلى الله علیه وآله . فقال : - * : کمال الدین : ج 1 ص 319 ب 31 ح 2 - حدثنا علیبن عبد الله الوراق قال : حدثنا محمد بن هارون الصوفی ، عن عبد الله بن موسى ، عنعبد العظیم بن عبد الله الحسنی رضی الله عنه قال : حدثنی صفوان بن یحیى ، عنإبراهیم بن أبی زیاد ، عن أبی حمزة الثمالی ، عن أبی خالد الکابلی قال : دخلت علىسیدی علی بن الحسین زین العابدین علیهما السلام فقلت له : یا ابن رسول الله أخبرنیبالذین فرض الله عز وجل طاعتهم ومودتهم ، وأوجب على عبادة الاقتداء بهم بعد رسولالله صلى الله علیه وآله ؟ فقال لی : - کما فی مختصر إثبات الرجعة ، بتفاوت یسیر . وفی : ص 320 - وحدثنا بهذا الحدیث علی بن أحمد بن موسى ، ومحمد بن أحمدالشیبانی وعلی بن عبد الله الوراق ، عن محمد بن أبی عبد الله الکوفی ، عن سهل بنزیاد الآدمی عن عبد العظیم بن عبد الله الحسنی رضی الله عنه ، عن صفوان ، عنإبراهیم أبی زیاد عن أبی حمزة الثمالی ، عن أبی خالد الکابلی ، عن علی بن الحسینعلیهما السلام : - * : إعلام الورى : ص 384 ف 2 - کما فی کمال الدین ، بتفاوتیسیر ، عن ابن بابویه . * : قصص الأنبیاء : ص 365 ف 15 ح 438 - کما فی کمالالدین ، بتفاوت یسیر ، عن ابن بابویه ، إلى قوله ( سرا وجهرا ) وفیه ( . . المخالفعلى الله . . کشف سر الله . . بحرمة الله) . * : الاحتجاج : ج 2 ص 317 - 318 - کما فی کمال الدین ، مرسلا عن أبی حمزة الثمالی ، عن أبی خالد الکابلی . * : الخرایج : ج 1 ص 268 ب 5 ح 12 - بعضه ، مرسلا عن أبی خالد الکابلی : - من قوله ( منالامام بعدک ) إلى قوله ( والمغیب فی حفظ الله) . * : إثبات الهداة : ج 1 ص 514ب 9 ف 6 ح 248 - عن کمال الدین ، وقال ( ورواه الطبرسی فی الاحتجاج عن أبی حمزة ،ورواه الراوندی فی کتاب قصص الأنبیاء ، عن ابن بابویه بالسند السابق ، ورواه الفضلبن شاذان فی کتاب إثبات الرجعة عن صفوان بن یحیى ، مثله) . وفی : ج 3 ص 9 ب 17ف 2 ح 11 - بعضه ، عن کمال الدین . * : حلیة الأبرار : ج 2 ص 138 ب 2 - کما فیکمال الدین بتفاوت یسیر ، عن ابن بابویه ، وفیه ( . . میراث أخیه) . * : غایةالمرام : ص 203 ب 25 ح 37 - عن کمال الدین ، وفی سنده ( ابن أبی البلاد ، بدل : ابنأبی زیاد . . وخالد ، بدل أبی خالد . . ) وفیه ( . . یا کابلی . . أمیر المؤمنینعلی بن أبی طالب ثم انتهى . . من ولده الذی اسمه . . والمدعی ما لیس له المخالف . . کشف سر الله ، والموکل بحرم أبیه . . فی میراث أخیه . . انتظار الفرج ، من أفضلالعمل) . * : البحار : ج 36 ص 386 ب 44 ح 1 - عن الاحتجاج وکمال الدین . وفی : ج 50 ص 227 ب 6 ح 2 - عن الاحتجاج . وفی : ج 52 ص 122 ب 22 ح 4 - بعض أجزائه ،عن الاحتجاج . * : العوالم : ج 15 الجزء 3 ص 258 ب 5 ح 1 - عن الاحتجاج ، وعنکمال الدین بسندیه . * : منتخب الأثر : ص 243 ف 2 ب 24 ح 1 - عن کمال الدین . | |
حدیث شماره:31
متن روایت:
کما ینتفعون بالشمس إذا سترها السحاب | |
ترجمه:
سلیمان بن مهران اعمش ، از امام صادق و او از پدرانش ، از امام زین العابدین علیهالسلام نقل کرده که فرمود : مردم از وجود حضرت مهدى علیه السلام در زمان غیبتآنچنان بهره مند مى شوند که از خورشید هنگام ابرى بودن آسمان سود مى برند واستفادهمى نمایند . | |
آدرس حدیث:
* : کمال الدین : ج 1 ص 207 ب 21 ح 22 - حدثنا محمد بن أحمد الشیبانی رضی الله عنهقال : حدثنا أحمد بن یحیى بن زکریا القطان قال : حدثنا بکر بن عبد الله بن حبیب قال : حدثنا الفضل بن صقر العبدی قال : حدثنا أبو معاویة ، عن سلیمان بن مهران الأعمش ،عن الصادق جعفر بن محمد ، عن أبیه محمد بن علی ، عن أبیه علی بن الحسین علیهمالسلام : قال ( نحن أئمة المسلمین وحجج الله على العالمین . . ثم قال : ولم تخلالأرض منذ خلق الله آدم من حجة الله ولا تخلوا إلى أن تقوم الساعة من حجة الله فهیا، ولولا ذلک لم یعبد الله . قال سلیمان : فقلت للصادق علیه السلام : فکیف ینتفعالناس بالحجة الغائب المستور ؟ قال : - * : أمالی الصدوق : ص 156 - 157 مجلس 34ح 15 - کما فی کمال الدین سندا ومتنا ، و فیه ( السنائی ) بدل ( الشیبانی). * : الاحتجاج : ج 2 ص 317 - بعضه ، مرسلا عن الصادق علیه السلام ، عن أبیه ، عن جدهعلی بن الحسین علیه السلام : - * : فرائد السمطین : ج 1 ص 45 - 46 ح 11 - کما فیکمال الدین ، بسنده إلى الصدوق . وفیه ( السمنانی ) بدل ( الشیبانی). * : غایةالمرام : ص 28 ب 10 ح 6 - عن فرائد السمطین . * : البحار : ج 23 ص 5 - 6 ب 1 ح 10 - عن کمال الدین ، وأمالی الصدوق ، وأشار إلى مثله عن الاحتجاج . وفی : ج 52ص 92 ب 20 ح 6 - عن أمالی الصدوق . * : ینابیع المودة : ص 477 - 478 ب 89 - عنفرائد السمطین | | |
طبقه بندی:
حضرت مهدی(عج)
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 86 شهریور 7 توسط
صادق |
نظر بدهید